En god prat
Det å få snakket gjennom ting man som leder tenker på er ofte klargjørende. I mange tilfeller handler det om å sette av tid, at man kan sette seg ned med noen man stoler på og som har greie på det man vil snakke om.
Å ta seg tid til refleksjon og gjennomgang er noe som kan bli nedprioritert.
Prioritering
Prioritering handler om å sortere og at man tar tak i det viktigste først. Det neste spørsmålet kan da lett bli hvordan vet man sikkert hva som er viktigst og haster mest? Hva starter vi med, hva må gjøres, hva bør vi gjøre og hva hadde vært kjekt å få på plass? Hvordan man finner svaret på disse spørsmålene avhenger selvsagt av hva det gjelder og situasjonen. Er det snakk om liv og helse går selvsagt det foran andre forhold som f.eks tidsfrister og rapportering. I de fleste situasjoner handler det ikke om liv og helse, men om økonomi, utfordringer og muligheter. Da kan man se på de økonomiske konsekvensene på kort og litt lengre sikt av ting man har på "to-do" og slik bestemme hva man tar fatt i først og sist.